lørdag, mai 16, 2009

Dag 2



Ikke det helt strålende været i dag heller, men en båttur må det jo bli. Vi starter med å bytte kalesje – den som sto på er en eldre kalesje som ble satt på for å skåne den nyere for transporten. I løpet av nattens uvær har denne fått en rifte og det er kommet vann inn. Når vi demonterte denne falt et stangfestet i vannet!


Ganske irriterende når du står der og butikkene har stengt. Det løste seg ved at Jarle på Marinaen (bor over butikken/verkstedet), kom oss til unnsetning – dessverre måtte problemet løses midlertidig med et strips, men vi fikk da montert den andre kalesjen.


Matrosen fylte opp 100 liter vann på vanntanken og tok seg en runde inn, vil jo sy nye gardiner og trekke om sofaene inne... får se om det blir en vinterjobb eller om det starters på dette nå i sommer. Det er fint som det er for all del – men ja... det er deilig med noe nytt! Ute er det nye fine trekk, så den jobben slipper vi. Til vinteren håper matrosen at vi skal trekke om taket – det er litt slitent slik det ser ut nå... det er en stor jobb, men vi får smiske litt med Steinar :-) En ting som må gjøres så fort som fy; er å skifte ut teppe på gulvet på toalettet med et belegg! Det skal gjøres i sommer – uten tvil!


Mens matrosen tenker på praktiske løsninger for dyner og puter ombord, tar kapteinen seg av powertrimmen som fusker – litt testing skifting av sikring osv gav ikke de store resultatene. Vi satte nå allikevel avsted, det kom noen regndråper på oss på vei ut, men med godt med klær så gikk det helt greit (nye flotte flytejakker). Turen i dag gikk først en sving oppom svigerfar Helge for å hilse på, så satte vi nesa mot Hatholmen, Tregde Marina, tok en sving innom sentrum, inni Skogsfjorden – her ser vi taket på huset vårt :-) Båten var full av vann og nesten full diesel tank, med zodiaken bakpå og motvind gav den 31,2 knop det er hvertfall en bra motor i den :-)


Når en fin tur var over og den ”nye” kalesjen skulle zippes igjen røyk sømmen ved glidelåsen... den var pilråtten. Det kan virke som om kalesjen har blitt vasket i maskin, og brukt vaskemiddel med enzymer som har tatt knekken på den teipede sømmen. Rolf kommenterer at den gamle kalesjen var fra 1997 og den nyere er fra 2002... slike kalesjer holder ofte i 15 år.... Nå er det bare en ting å gjøre, her må jeg frem med nål og trå, så får jeg reparere dette provisorisk til vi finner ut om vi må kjøpe en ny, eller kan få gått denne etter i sømmene. Et par av vinduene også bør skiftes... så det er egentlig et regnestykke. Jeg må innrømme at jeg er litt skuffet over det her, men som man sier båt er en tidkrevende hobby og gammel båt kan nok by på flere utfordringer enn man først tror.



Skippern har gått over båten mens matrosen har sittet litt ved ratet, og ikke minst har han ligget på alle fire etter turen (han må jo gjøre sine manneting mens jeg får stå med nål og trå *hehe*)


Skippern løser da problemet med powertrimmen, det viser seg å være dårlig kontakt i en sikringsholder. Så den saken er løst ;-)




Noen ting til kommer på ”todo” lista
Endre på trykket på inngretpet på ankervinsjen, så det atter engang blir en frifallsvinsj.
Speederen/girboksen må fikes, kula på toppen er løs og det er litt slark
GPS antenna skal få ny plassering
Alle teakspilene må pusses og lakkes
Olje og diselfilter må skaffes så vi har ekstra i båten.
Litt fiksing og triksing på brytere og paneler – det er jo ikke nytt, så vi blir nok ikke fri for fritidssysler den nærmeste fremtiden....

Uansett – det tekniske er bra sier skippern (som har hatt en helt makan båt for noen år siden), så det er et bra kjøp – selv om lett matrosen ser litt skeptisk ut ;-) En ”liten tur” på sjøen ble 5 timer totalt....


Selv med litt motgang er både skipper og matros svært lykkelige eiere av Mb ”Sea-Cat” og ”Sea-Kitten”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar